Vége a csaló termékbemutatóknak

Ellenszavazat nélkül fogadta el a csaló termékbemutatók elleni törvénymódosítást a parlament. Az új szabályozás alapján a jövőben az árubemutatóval egybekötött termékértékesítést folytató vállalkozások nem nyújthatnak fogyasztói hitelt, nem hirdethetik az ingyenesség látszatával termékeiket, és kötelező lesz ügyfélszolgálatot is fenntartaniuk és telefonos elérhetőséget is biztosítaniuk kell. Tilos lesz továbbá a bemutatókon a pénzügyi szolgáltatások nyújtása is.

A törvénymódosítás okán sajtótájékoztatót tartott Rétvári Bence, a Kereszténydemokrata Néppárt alelnöke és Kara Ákos, infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár. Utóbbi úgy fogalmazott, mivel ez a megtévesztő kereskedelmi forma az idős emberek kiszolgáltatottságát vette célba, a fogyasztóvédelem januártól kiemelten ellenőrzi majd a termékbemutatókat. Az államtitkár a tiltások között legfontosabbnak a hitelnyújtási tilalmat és az ügyfélszolgálati szabály bevezetését tartotta. Rétvári Bence a szigorításokról elmondta, a törvénynek köszönhetően a repülőszőnyegek maradnak az 1001 éjszaka meséiben, leáldozik a lézeres agystimulátorok és a soha le nem égő edénykészletek korszaka. Rétvári Bence örömtelinek nevezte, hogy egy valós társadalmi problémára három olyan megoldást sikerült találniuk, amely mögé minden parlamenti párt felzárkózott. Mint fogalmazott, ez visszaadhatja az emberek hitét a parlamentáris demokráciában.

Rétvári Bence kiemelte, a legfontosabb a megtévesztő reklámok betiltása. Az ügyfélszolgálat fenntartásának kötelezettsége továbbá azt eredményezi, hogy lesz egy iroda, ahová vissza lehet vinni a termékeket, illetve ahol jelezni lehet a vásárlástól való elállás szándékát. Mint fogalmazott, remélhetőleg megdől az a termékbemutatósok által hangoztatott mondás is, hogy a nyugdíjas a legjobb adós, mert minden hónapban fizet. Korábban gyakran előfordult, hogy több tízezer forint hitelt sóztak a gyanútlan vásárló nyakába, akik szégyenükben, hogy erős rábeszélés hatására bedőltek a kereskedőknek, inkább nyögik a törlesztőrészlet költségeit.

Az ajtónkon is kopogtathatnak

Kara Ákos kifejtette, feltételezéseik szerint a termékbemutatókat rendező kereskedők először tesztelni fogják a jogszabályok következményeit, emiatt előfordulhat, hogy a szigorítások hatására új módszerek jelennek meg. Ilyen lehetséges módszernek nevezte, hogy kopogtatással keresik fel idős „áldozataikat” a kereskedők, azaz névre szólóan, a lakásokra fognak látogatni. Az államtitkár szerint ilyen esetekben fontos a személyes tér védelme, és tudatosítani kell, hogy bárki kirekesztheti onnan a kéretlen ajánlatokat. Hozzátette, a minisztérium a legszigorúbban kíván fellépni a kiszolgáltatott vásárlói csoportokat kihasználó kereskedőkkel szemben, emiatt is fontos, hogy minden állampolgár éljen a bejelentés lehetőségével, ha visszaélést tapasztal.

Az ingyenesség a becsábítás legfontosabb eszköze volt

Rétvári Bencétől portálunk arról érdeklődött, miként lehet megelőzni, hogy a jóhiszemű vásárlókat megtévesszék. A megelőzés legfontosabb eszközének az ingyenesség reklámozásának tiltását nevezte, amelyet a törvénymódosítás is tartalmaz. Azaz a továbbiakban nem lehet óriási betűkkel reklámozni, hogy valami ingyenes, mikor a valóságban több tízezer, százezer forintot akarnak kihúzni a nyugdíjasok zsebéből. Mint kifejtette, a fogyasztóvédelmi hatóság és más szakemberek kutatásai azt mutatták, a nyugdíjasok tekintetét vonzza, ha valami ingyenes –  ingyenes utazás, ingyenes kóstoló, ingyenes egészségszűrés –, ez a becsábításnak egy fontos, ha nem a legfontosabb eszköze volt.

A valójában kereskedelmi célú szűrővizsgálatok esetleges betiltásával kapcsolatban Rétvári Bence kifejtette, sajnos a szavakkal nagyon könnyen lehet játszani, szűrés, vizsgálat, diagnosztika címszóval továbbra is végezhetnének otthon is elvégezhető vizsgálatokat. Példaként említette, előfordult, hogy fehér köpenybe öltöztettek egy hegesztő végzettségű embert, aki vérnyomásmérés után különböző termékek megvásárlására tett javaslatot. Rétvári szerint ezért fontos az ingyenesség tiltása, mert az könnyebben megfogható és ellenőrizhető.

Forrás: Susánszky Mátyás,

PestiSrácok.hu


Fogyasztóvédelemmel kapcsolatos cikkeink