Minden apró részlet számít!

A mi olvasóink számára is tanulságos lehet a következő írás, melyet a Generációnkból vettünk át. Hasonló feladatot lát el szövetségünk fogyasztóvédelmi szolgálata is. (A szerk.)

A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Nyugdíjasok Kulturális és Érdekvédelmi Egyesülete felhívja a szépkorúak figyelmét a „felelőtlen” vállalkozók megtévesztő viselkedésére. Ennek tudatában fogyasztóvédelmi szakemberünk fölvállalta, hogy tagklubjainak igényük szerint előadást, konzultációt tart a fogyasztóvédelem aktuális kérdéseiről, melyből ezúttal szemelvényeket adunk közre.

* * *

Ki kell hangsúlyozni, hogy a jelenleg érvényben lévő jogszabályi előírások értelmében a minőségi kifogásokat a vevőnek, fogyasztónak kell rendezni. A hatóságnak erre nincs jogosultsága, mivel szerződéses jogviszonyról van szó, és ebben a törvényszék illetékes, de ezt megelőzve fel lehet keresni a problémával a megyeszékhelyeken működő kirendeltségeiket (l. az alsó, keretes hirdetésben).

A termékbemutatókra specializálódott vállalkozások fondorlatos módon, a ma divatos egészségmegőrzésre, felmérésre, ingyenességre, nyereményre hivatkozással csábítják a hallgatóságot és még különféle ajándékokat is átadnak a résztvevőknek a bemutatók végén, mely több óráig tart.

A testhőtérkép, íriszdiagnosztika stb. ígéretes egészségfelmérés során a résztvevőket különböző taktikákat alkalmazva igyekeznek befolyásolni az általuk bemutatott termékek megvásárlására. „Csak ma, csak most” hangzatos kijelentésükkel több százezer forint megnyerésének lehetőségével, csúcstechnológiát hangoztató megjegyzésükkel a hallgatóságot a bemutatott termékek megvásárlására csábítják. Egyre „kifinomultabb technikákkal” dolgoznak az előadók, és sokszor még a legmeggondoltabb résztvevőket is vásárlásra bírják.

A csúcstechnológiára való hivatkozás nem a valós tényt takarja, hiszen a termék nem tartalmaz ilyen jelölést, vagy kínai, tajvani gyártású, illetve K. C. P.-jelöléssel rendelkezik, mely kínai gyártmányt jelent. A terméket vásárlókkal a vállalkozás a helyszínen szerződést köt, de vagy a vásárlás hevében a vásárló nem érzékeli, vagy a vállalkozás egyáltalán nem közli, hogy a vásárló a termék átvételétől számított 8 munkanapon belül, indoklás nélkül elállhat a szerződéstől.

Ez a tény azonban nem működik, ha a bemutató vállalkozásnak a bemutató helyén telephelye, irodája van, vagy a vásárló lakásán van a bemutató. Amennyiben a vásárló meggondolja magát és él az elállási jogával, ezt írásban, a szerződésben megadott címre ajánlott, tértivevényes levélben megteheti. A termék visszaszállítási postaköltsége a vásárlót terheli. Az elállás esetében a vállalkozásnak átadott előleg, foglaló, vételár teljes összegben visszajár. Az elállás ténye nem közölhető telefonon még abban az esetben sem, ha hangfelvétel történik a telefonálás során. Előfordulhat, hogy a vevő a vele szerződést kötővel közli telefonon az elállás tényét, aki biztatja a vevőt, hogy majd intézi a kifogást, de közben eltelik a 8 napos elállási lehetőség!

Legtöbb esetben a termék vásárlásához pénzintézeti szerződés is kapcsolódik, hiszen a vásárlásra kínált termékek nagy értéket, akár több százezer forintot is képviselhetnek. Ezért biztonsági okokból még a pénzintézetnek is kell küldeni az elállásról szóló levelet szintén ajánlott, tértivevényes levelet 8 munkanapon belül.

* * *

Nagyon lényeges kérdés a közüzemi számlák helyes kezelése. Előfordul, hogy a szolgáltató egyszerre akár három számlát is kiküld a fogyasztónak, és ha a fogyasztó nem a hónapok sorrendjében adja föl a csekkeket, akár a fogyasztásból is kizárásra kerülhet. Vagyis késedelmes befizetés történik, mert például megkapja a július, augusztus, szeptemberi számlát és a fogyasztó figyelmetlenségből csak az augusztusi és szeptemberi számlát fizeti be, de kimarad a júliusi számla, akkor a szolgáltató 60 napos késedelem miatt, szeptemberben élhet a kikapcsolás jogával. A visszakapcsolás igen költséges, illetve a gáz esetében még további költségek is felmerülnek, tudniillik nyomáspróbát is kell végeztetni a gáz visszakötése előtt.

* * *

A tartós fogyasztási cikkek, például hűtőszekrény, bútor, óra, 10 000 forint érték fölött egyéves jótállással rendelkeznek, vagyis ha előírás szerinti használat során meghibásodás következik be, akkor a vásárlás helyén minőségi kifogással kell élni. A kereskedőnek kell a javítást, cserét, vagy akár árleszállítást intézni, nem hivatkozhat arra, hogy a szervizhez kell a vásárlónak fordulnia.

De a vásárló saját belátása szerint a szervizhez is fordulhat közvetlenül. Minden esetben azonban szükséges a vásárlói blokk, számla és a bolt által kitöltött jótállási jegy, mivel a vásárlás ténye ezzel igazolható.

A háromnapos csere lehetősége csak a tartós fogyasztási cikk meghibásodása esetén érvényesíthető, vagyis, ha a termék a rendeltetés szerinti használat mellett a vásárlástól számított három napon belül meghibásodik, a vásárlás helyén a terméket ki kell cserélni.

Fancsalszkyné Szabó Edit

Forrás: Generációnk


Fogyasztóvédelemmel kapcsolatos cikkeink