Fogyasztóvédők értékelése

Közérdekű tevékenység – nem csak nyugdíjasoknak

Szövetségünknél 2005 decemberében kezdtük meg a fogyasztóvédelmi tanácsadást. Az elmúlt fél évtized alatt több irányú fogyasztóvédelmi tevékenységet végeztünk. Ezt a tevékenységet szeretnénk a jövőben is folytatni, az elmúlt évek tapasztalatával, nem csak a nyugdíjasok részére.

Szövetségünknek 120 főleg kistelepülésen működő nyugdíjas egyesülete van. Ezeken a településeken az idős emberek leginkább rászorulnak a segítségre. Épp ezért nagyobb figyelmet fordítunk a hátrányos helyzetű kistelepüléseken élő (Szatmár, Bereg) idős emberek folyamatos támogatására, felvilágosítására, az esetleges sérelmek megelőzésére. (házaló kereskedelem, kirándulással egybekötött árubemutatók veszélyeire). Eddig 69 egyesületnél 93 fogyasztóvédelmi előadást tartottunk, a résztvevők száma pedig meghaladta a 2500 főt. A téma iránti érdeklődést bizonyítja, hogy az előre meghirdetett klubfoglalkozásokon jelentős számú hallgatóság vett részt.(Nagykállóban több mint 60, Záhony, Gávavencsellőn pedig több mint 40 résztvevő.) Sokan mondtak véleményt és kértek tanácsot.

Egy- egy konkrét panaszügyhöz kapcsolódó, jogszabály ismertetését követően közvetlen beszélgetés formájában ismertetjük mit kellett, vagy lehetett volna tenni, kihez lehetett volna fordulni az adott panaszügy megnyugtató rendezése céljából.

Megszakítás nélkül 2005. decembere óta minden szerdán, 2008-tól naponta tartunk fogadónapot Nyíregyházán, a Damjanich u. 4-6.sz alatti civilházban a Szövetség irodájában. Tel: 42/310-515. Nyírbátorban a Polgármesteri Hivatalban az általunk tartott fogyasztóvédelmi tanfolyamon részt vett 2 nyugdíjasunk hetente 1 alkalommal (csütörtök) tart fogadónapot. Záhony kistérségi központban kísérleti jelleggel havi 1 alkalommal szövetségünk képviselője a Polgármesteri Hivatalban fogadta az érdeklődőket. Terveink között szerepel más kistérségi központban is bevezetni hasonló ügyfélszolgálatot.

A fentieken túl, más széleskörű tevékenységet végeztünk, és végezni kívánunk a jövőben is, amit teljességre törekvés nélkül még az alábbiakban ismertetünk:

  • Fogyasztóvédelmi konferenciát szerveztünk Mátészalkán, Ibrányban, Nyíregyházán

  • A fogyasztók világnapja alkalmából egy, nagy forgalmat lebonyolító bevásárlóközpontban, (Vásárosnamény, Nyírbátor) kihelyezett fogadónapot tartottunk helyi nyugdíjas társak segítségével

  • Szövetségünknél 15 éves hagyománya van a megyei nyugdíjas találkozónak. 2009-ben a Nyíregyháza-Sóstó múzeumfaluban került sor e találkozóra, ahol fogyasztóvédelmi sátrat állítottunk. Az előre elkészített kérdések alapján sokan tesztelhették fogyasztóvédelmi ismereteiket, a legsikeresebbeket ajándékkal jutalmaztuk.

  • A MÁV szintén a Múzeumfaluban tartotta 2009. július hónapban az Észak-alföldi regionális vasutas napot. Felkérésüknek eleget téve szintén fogyasztóvédelmi sátrat állítottunk. A vasutasnapon több mint 2000-en vettek részt, szintén nagy volt az érdeklődés a fogyasztóvédelmi téma iránt.

  • Kellő figyelmet fordítunk a nyilvánosságnak. Szövetségünk lapjában a Nyugdíjaséletben rendszeresen aktuális cikkeket jelentetünk meg, pl.: ünnepi bevásárlások, tanulságos esetek stb.

  • Más városkörnyéki lapokban is (Záhonyi Élet, Balkány város) tettünk közé híranyagot.

  • Internetes honlapunkon is olvashatnak munkánkról az érdeklődők

  • Hatóságok, civil szervezetek kiadványait folyamatosan eljuttatjuk a nyugdíjas egyesületekhez. (Fogyasztóvédelem, Kontroll, Kosár) Bár ezek korlátozott példányszámban állnak rendelkezésünkre.

  • A fogyasztóvédelmi hatósági szervezetekről címlistát készítettünk, amit minden nyugdíjas egyesülethez eljuttattunk.

A fentiekben ismertetett széleskörű tevékenységünk eredménye: szervezetünket megismerték, és nem csak nyugdíjasok, hanem a fogyasztók széles köre keresi fel tanácsadó irodánkat. (Személyesen, telefonon, e-mailben), bizalommal fordul hozzánk tanácsért, kérnek segítséget panaszuknak rendezéséhez.

Szövetségünk honlapjának, rendezvényeinknek köszönhetően nem csak „megyei feladatokat” látunk el. Az ország egész területéről (Győr, Hajdú, Szolnok megyéből visszatérő ügyfeleink vannak. Volt már ügyfelünk a fővárosból, Pest megyéből is. 2010. januárban 18 ügyfél közül 9 Jász-Nagykun-Szolnok és Hajdú-Bihar megyéből volt.

Érdekességként megemlítjük, hogy 2009-ben Ukrajnából, (Ungvár), Romániából (Szatmárnémeti) is volt 1-1 panaszosunk. Az utóbbi e-mailen mondott köszönetet az 50 000 forintos kávéfőzőjének (4 hónapig húzódó javítás) kicseréléséért.

Összességében tavaly több mint 220-an fordultak hozzánk konkrét segítségért. Ebben a számban nem szerepel a kihelyezett alkalmi fogadónapokon kért tanácsok száma, ami szintén jelentős.

Munkánk eredményességét jelzi, hogy Szövetségünk közbenjárásával – a hatóságok bevonása nélküljó néhány egyedi sérelem zárult a vásárló szempontjából megnyugtatóan. (hibás árú kicserélése, vételár visszatérítése, árengedmény biztosítása, hibás árú kijavítása)

K.J. Szatmárnémeti lakos panasza szerint egy 58 000.- Ft-os kávéfőzőt adott le javításra egy nyíregyházi szervizbe. A gép javítása hónapokig húzódott. Többször kellett 100 km-es utat oda vissza megtenni feleslegesen. Kérte a segítségünket, megbízása alapján felkerestük a szervizt, panasza jogos volt, a gép már 4 hónapja állt javítás alatt. A vásárló nevében kértük a gép kicserélését, ami rövid időn belül meg is történt.

K.B. debreceni lakos még szeptemberben kért tanácsot. Elmondta, hogy egy debreceni műszaki boltban drága lap-top-ot vásárolt. Otthon üzembe helyezés után tapasztalta, hogy a gép nem jó. Azt azonnal visszavitte az üzletbe, ahol a szervizhez irányították. Tájékoztattuk, a jótállásra vonatkozó rendelet előírásáról, hogy 3 napon belül köteles a kereskedő a hibás terméket kicserélni, amennyiben az szakszerű használat, kezelés, tárolás mellett következett be. Panaszosunk még 3 napon belül ismét felkereste a boltot, majd örömmel közölte, hogy az üzlet kicserélte a lap- top-ot.

Továbbra is azt az elvet helyezzük előtérbe, lehetőleg a panaszt ott kell (el)intézni, ahol az keletkezett. Így ha a fogyasztó még nem járt a szolgáltatónál, kereskedőnél, oda „visszairányítjuk”, természetesen megfelelő felkészítéssel. (Jogszabály ismertetéssel, illetve szükségszerűen milyen vásárlók könyvi bejegyzést tegyen, illetve milyen tartalmú levelet írjon…) Álláspontunk az, hogy ne a vásárló helyett, hanem mint civil szervezet a vásárlóval együtt intézzük az adott panaszokat.

Különös figyelmet szentelünk az „írásos” ügyintézésnek.

Így a fogyasztók közvetlenül tapasztalhatják az „írás” erejét a szóbeli ügyintézéssel, vagy a hosszú költséges és sokszor eredménytelen telefonálgatással szemben. Másrészről megadjuk a lehetőséget a szolgáltatónak, kereskedőnek a felmerült panaszügy saját hatáskörben való rendezésére. Ezentúl még olyan előnye is van, hogy tehermentesítjük a hatóságokat, különösen az egyéni sérelmekkel való foglalkozástól.

Természetesen eredménytelenség , vagy más indokolt közérdekű bejelentés esetében közvetlenül lépünk kapcsolatba vállalkozókkal, hatóságokkal, vagy épp az adott civil szervezettel.

A fentiek szükségszerűvé teszik a hatóságokkal a napi kapcsolattartást. Így pl.: NFH helyi kirendeltsége, helyi állategészségügyi hatóság.

A panaszok jellegénél fogva kapcsolatunk van a Magyar Hírközlési és Magyar Energiahivatallal. Illetékesség miatt más megyei felügyelőségekhez is több panaszt továbbítottunk, ami rendszerint sikerrel zárult.

A fogyasztókkal való találkozásaink (regionális nyugdíjas találkozó, klubfoglalkozás, egyéni panasz panaszbejelentések) során nagy figyelmet fordítunk a fogyasztók tudatának formálására. A megváltozott piaci viszonyok pl.: a „kínálati pozicióra való felkészítésre. Pl.: ne a reklámújságok határozzák meg a szükségleteinket, hanem a tényleges szükségletünkből induljunk ki. Mielőtt elindulunk vásárolni, nézzünk be az éléstárba, ruhatárba, mire van szükségünk. Legyünk határozott fogyasztók, ne hagyjuk magunkat befolyásolni, rábírni olyan áruk megvásárlására, amire talán soha nem lesz szükségünk, illetve nem tudjuk azt kellően hasznosítani.

Sérelem estén ne legyünk belenyugvók, tájékozódjunk, lehetőleg ismerjük meg jogainkat, tudjuk kihez lehet fordulni, és bátran álljunk ki jogaink mellett.

Figyelmet fordítunk a szakmai továbbképzésünkre, szakmai ismereteink bővítésére is.

  • Fentebb már jeleztük a hatóságokkal való kapcsolatunkat. Ez abban is megnyilvánul, hogy a jogszabályi változásokról folyamatosan tájékoztatást kapunk.

  • Minden esetben részt vettünk a NYOSZ által szervezett fogy.védő tanfolyamon

  • A megyei Gazdasági Kamara, az NFH kirendeltsége által szervezett fogy. védelmi előadásokon rendszerint részt vettünk.

  • Szövetségünk is visszatérően szervez fogy.védelmi szakmai előadásokat, ahol felkészült szakemberek tartottak előadásokat. Pl.: NFH regionális központ igazgató helyettese, nyíregyházi kirendeltség vezetője, Megyei Állategészségügyi igazgatóság igazgatóhelyettese, Megyei Békéltető Testület tagja

  • Szövetségünk egy munkatársa tagja a Gazdasági Kamara mellett működő Békéltető Testületnek.

  • Itt kívánjuk megemlíteni, hogy 2008-ban a Sz. Sz. B. Megyei Főügyészség vizsgálta, illetve beszámoltatta Szövetségünket 2 éves fogy. védelmi munkánkról, melyről elismerően nyilatkoztak.

Mint ahogy a bevezetőben is említettük, tovább szeretnénk folytatni mintegy 5 évvel ezelőtt megkezdett munkát, bővítve azt az elmúlt években szerzett tapasztalatokkal, illetve a nyugdíjasaink részéről jelentkező igényekkel.

Célunk a fogyasztók széles körével kapcsolatot teremteni, felhívni a figyelmet a vásárlásokkal együtt járó veszélyekre, vásárlás nem csak örömet, olykor bosszúságot is okozhat. Ennek megelőzésének tényezője lehet a FOGYASZTÓI (ÖN)VÉDELM gyakorlása, és az ezt megalapozó tudatos fogyasztói magatartás.

Iván László, fogy.véd. tagozatvezető


Vissza a főoldalra